tirsdag 22. september 2009

Ungdom og søvn.

Det er vel noe alle kjenner til at ungdommen liker å sove. Det er jo alltid noen som er morgenfugler, men stort sett så vil de fleste av oss sove lenge om morgenen.

Skolen startet tidlig, og vi blir nødt til å legge oss for og kunne komme oss opp til den.

Alle av oss hører jo ”Gå å legg deg.” en gang i blant, men dette hjelper nok bare i motsatt retning. Dessuten sliten mange med at de ikke er trøtte om kvelden, og det er jo på kvelden tingene skjer på tv og lignende.

Tar vi meg selv som eksempel, så er jeg omtrent aldri trøtt før 00.00, og da er jeg vel i seng og sovner rundt halv ett på natten. Dette betyr at når jeg skal på skole og må opp fra drømmeland klokken 07.00, har jeg bare fått meg 6 timer og 30 minutter søvn. Og ofte kan det bli at jeg bare får sovet i 6 timer også.

Mange ville nok vært motstandere av å flytte starten av skoledagen 1 time frem, men jeg tror skolene ville fått mange flere våkne elever bare av denne ene timen.
Og saken da om at elevene da bare ville vært våken 1 ekstra time, tror jeg ikke noe på.

For meg virker det nesten som at det ligger noe psykisk i enkelte personer, noe som gjør at du aldri klarer å sove før et visst klokkeslett. Hjernen din er motstander av det å legge seg tidlig. Dette er bare en teori, men jeg tror faktisk det kan ligge noe i det.

Skal man ta hensyn til de som sliter med å få lagt seg om kvelden, eller de som sliten med å sove om natten? Skulle man flyttet skolestart for å få enkelte elever mer opplagte, og da fått en god del sure elever som heller vil starte tidlig, og slutte før?

Ikke vet jeg, men jeg tror det ville vært bra og få testet dette ut på skoler som sliter med ufokuserte og trøtte elever.

tirsdag 8. september 2009

Stemmerett for 16-åringer: Dumt eller Rettferdig?

Selv om stemmerett for 16-åringer hadde latt meg stemme et valg tidligere, må jeg nok sette spørsmålstegn ved dette forslaget. Spør deg selv dette; av de 16-åringene du kjenner, hvor mange er i stand til å tenke nok selv til å gjøre et selvstendig valg? Et relativt viktig valg, hvis de først skal stemme. Av de 120 ca 16-åringene jeg kjenner på Råholt Ungdomskole ville jeg svart at 3-4 er capable av det. Resten hadde enten ikke stemt, stemt det foreldrene stemte eller stemt på den yngste og peneste kandidaten. En stor del hadde sannsynligvis ikke engang vært klar over at de kunne stemme.


Det er i hvert fall sånn jeg opplever mesteparten av mine medelever; fotball-fikserte, uselvstendige, mote gale, livredde for å skille seg ut og ofte stokk dumme. Er disse menneskene modne nok til å stemme? I think not. Men, to their defence, jeg ville tippet at de fleste 18-åringer egentlig ikke er klare heller.


Nå da, hvorfor skal de trege blokkere for de litt mer utviklede? Selv om jeg har spurt meg selv (og andre) dette i mange år, finnes det en løsning. Jeg foreslår en test laget spesielt for å måle evnen til å tenke selvstendig og gjøre et informert valg.


"Vil du ha stemmerett tidligere?" Fint, bare bevis at du er moden nok. Dette fikser 2 ting:


1. De som vil stemme må selv søke for å få stemmerett, dvs. de som får stemmerett akter å bruke den og vil bruke den.


2. Hvis du er en complete idiot som gjør det fordi Pappa gir deg en 50-lapp hvis du stemmer FRP, kan du ikke stemme.


Det samme kunne vel forsovet bli sagt om en øvre aldersgrense - jeg kunne gått bort til min 80-år gamle mormor og overtalt henne til å joine Ny-Nazistene hvis jeg ville. Men, det er en annen sak for en annen tid.

Skoleuniform

Skoleuniform er et kjent tema for alle som går på grunnskolen i disse dager.
De brukes på omtrent 1/4 av skolene i verden, og er der for og avskaffe mobbing rettet mot merkeklær, og alle skal i teorien da se like ut.

I den virkelige verden kan ikke jeg se at dette er noen god løsning.
Jeg ser jo at dette vil avskaffe mobbingen av elever uten penger til merkeklær og lignende, men det vil bare rette mobbingen til andre steder. Dessuten i små byer og landsbygder virker ikke dette som noe stort problem.

Retter vi tankene over til storbyene, som Oslo her i Norge, vil nok problemet få en annen vinkling. Der vokser mange opp med merkeklær allerede fra de blir født, og klærne betyr veldig mye i hverdagen deres når de vokser opp. Om det ikke betyr så veldig mye for på barneskolen, kommer viktigheten av klærne som en atombombe når de går over til ungdomsskolen. Dette om ikke bomben allerede sprengte i 6. klasse.

Det er jo ikke rettferdig for de som ikke har råd til å kjøpe merkeklær i bøtter og spann, men er det så mye mer rettferdig at man skal tvinge skoleuniformer på elevene som går på en skole uten dette problemet?

Innføring av skoleuniformer vil etter min mening bare flytte mobbingen over til ting ved en person, fordi merkeklær barnene føler at de trenger og være bedre enn noen. Dessuten tror jeg ikke problemet er så stort over hele Norge, men mest ligger i storbyene, og storby barna/ungdommene vil ikke se noe rettferdighet i at de må bruke skoleuniformer når barn/ungdommer i småbyene ikke behøver.

Få heller lærere til å passe bedre på, og strengere straff for mobbing generelt.

Fredrik

Stikkord til temaer!

Forslag til tema på innlegg

  • Spill
  • Uengasjert ungdom
  • Ut med rovdyr
  • Sure, gamle folk
  • Dårlige lærere
  • Late elever
  • Alt for kort skoledag
  • PC i skolen (hvorfor tilby når de "herpes")
  • Norge med i EU?
  • For mye fotball på tv?
  • For høye avgifter
  • Skoleuniform
  • Lekse eller leksefri?
  • Stemmerett for 16-åringer?