De brukes på omtrent 1/4 av skolene i verden, og er der for og avskaffe mobbing rettet mot merkeklær, og alle skal i teorien da se like ut.
I den virkelige verden kan ikke jeg se at dette er noen god løsning.
Jeg ser jo at dette vil avskaffe mobbingen av elever uten penger til merkeklær og lignende, men det vil bare rette mobbingen til andre steder. Dessuten i små byer og landsbygder virker ikke dette som noe stort problem.
Retter vi tankene over til storbyene, som Oslo her i Norge, vil nok problemet få en annen vinkling. Der vokser mange opp med merkeklær allerede fra de blir født, og klærne betyr veldig mye i hverdagen deres når de vokser opp. Om det ikke betyr så veldig mye for på barneskolen, kommer viktigheten av klærne som en atombombe når de går over til ungdomsskolen. Dette om ikke bomben allerede sprengte i 6. klasse.
Det er jo ikke rettferdig for de som ikke har råd til å kjøpe merkeklær i bøtter og spann, men er det så mye mer rettferdig at man skal tvinge skoleuniformer på elevene som går på en skole uten dette problemet?
Innføring av skoleuniformer vil etter min mening bare flytte mobbingen over til ting ved en person, fordi merkeklær barnene føler at de trenger og være bedre enn noen. Dessuten tror jeg ikke problemet er så stort over hele Norge, men mest ligger i storbyene, og storby barna/ungdommene vil ikke se noe rettferdighet i at de må bruke skoleuniformer når barn/ungdommer i småbyene ikke behøver.
Få heller lærere til å passe bedre på, og strengere straff for mobbing generelt.
Fredrik

Jeg har aldri følt meg presset til å bruke penger på klær fordi mine medelever føler det er nødvendig å putte sine 2000-kroners buksekanter oppi sokkene. Faktisk så ler jeg av dem, og når de samme personene da klager over prisen på en PS3, minner jeg dem høflig på at de har brukt manger ganger prisen en PS3 på plagg som i bunn og grunn er laget for å varme skinkene.
SvarSlettUten å bytte tema til mobbing, så må jeg si at klær er sjelden en faktor. In fact, jeg har gått med essentially samme klær siden jeg begynte på ungdomsskolen. Har noen sagt noe? Nope. Kanskje fordi de vet jeg ikke kunne brydd meg mindre, but still.
Jeg tror det er trygt å fastslå at en Skoleuniform ikke bare hadde encouraged mer hat av den allerede ganske hatede skolen, men det hadde vært et steg tilbake for civilization. Så skoleuniform er ikke bare en idiotisk idè, det er en direkte contradiction til Darwins evolusjonsteori. Hvis vi fortsetter sånn er det ikke lenge før vi er tilbake i steinalderen. On second thought, jeg tror the majority av mine medelever er i steinalderen allerede...
Konklusjon: Skoleuniform går mot naturen selv, og den can't possibly win.
Markus