tirsdag 22. september 2009

Ungdom og søvn.

Det er vel noe alle kjenner til at ungdommen liker å sove. Det er jo alltid noen som er morgenfugler, men stort sett så vil de fleste av oss sove lenge om morgenen.

Skolen startet tidlig, og vi blir nødt til å legge oss for og kunne komme oss opp til den.

Alle av oss hører jo ”Gå å legg deg.” en gang i blant, men dette hjelper nok bare i motsatt retning. Dessuten sliten mange med at de ikke er trøtte om kvelden, og det er jo på kvelden tingene skjer på tv og lignende.

Tar vi meg selv som eksempel, så er jeg omtrent aldri trøtt før 00.00, og da er jeg vel i seng og sovner rundt halv ett på natten. Dette betyr at når jeg skal på skole og må opp fra drømmeland klokken 07.00, har jeg bare fått meg 6 timer og 30 minutter søvn. Og ofte kan det bli at jeg bare får sovet i 6 timer også.

Mange ville nok vært motstandere av å flytte starten av skoledagen 1 time frem, men jeg tror skolene ville fått mange flere våkne elever bare av denne ene timen.
Og saken da om at elevene da bare ville vært våken 1 ekstra time, tror jeg ikke noe på.

For meg virker det nesten som at det ligger noe psykisk i enkelte personer, noe som gjør at du aldri klarer å sove før et visst klokkeslett. Hjernen din er motstander av det å legge seg tidlig. Dette er bare en teori, men jeg tror faktisk det kan ligge noe i det.

Skal man ta hensyn til de som sliter med å få lagt seg om kvelden, eller de som sliten med å sove om natten? Skulle man flyttet skolestart for å få enkelte elever mer opplagte, og da fått en god del sure elever som heller vil starte tidlig, og slutte før?

Ikke vet jeg, men jeg tror det ville vært bra og få testet dette ut på skoler som sliter med ufokuserte og trøtte elever.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar